Column: Begrijpbare taal

12 juni 2023

In het project ‘Nu begrijp ik je en doe ik mee’ onderzoeken onderzoekers van het Lectoraat Klantenperspectief in Ondersteuning en Zorg van Hogeschool Windesheim in Almere hoe de schriftelijke communicatie vanuit de gemeente verbeterd kan worden.

Wind er geen doekjes om maar zeg waar het op staat

Door: Jeanet van de Korput en Lalash Tahir

De kansenongelijkheid in Nederland neemt al jaren toe. Uit recentelijk onderzoek blijkt dat 30 procent van de Nederlanders moeite heeft met teksten van de overheid (Monitor Begrijpelijkheid Overheidsteksten, 2023). Dit zijn niet alleen mensen met lage taal- en digivaardigheden maar ook mensen met een beperking, niet-Nederlandse achtergrond of met een lager IQ. Onduidelijke communicatie betekent dat de boodschap niet of slechts gedeeltelijk overkomt waardoor mensen de brief naast zich neerleggen, deze vergeten en dus niet of te laat in actie komen. Andere mensen gaan juist bellen als zij de communicatie niet begrijpen, iets wat de overheid tijd en geld kost en als onwenselijk wordt gezien.

Lees de hele column hier: Column-Begrijpbare taal

Het artikel verscheen in het magazine over bestaanszekerheid. Het magazine is hier te lezen.

Recente artikelen

Hoe kan school bijdragen aan het mentaal welbevinden van jongeren?

Hoe kan school bijdragen aan het mentaal welbevinden van jongeren?

Voor iedereen is een omgeving waar je je gezien, gehoord en gewaardeerd voelt belangrijk. Dit geldt zeker ook voor jongeren op school. Het creëren...

lees verder
Praatplaat Sense of Belonging

Praatplaat Sense of Belonging

Sense of belonging Voel je je als student thuis op school? Voel je je gezien en gehoord, welkom? Dat gevoel wordt ‘Sense of belonging’...

lees verder
Stripverhaal Omgaan met Prestatiedruk in het Onderwijs

Stripverhaal Omgaan met Prestatiedruk in het Onderwijs

In samenwerking met illustrator Yoko Heiligers hebben Thijs Webster, Petra Josso en Pamela Jakobs de uitkomsten van het onderzoek ‘Prestatiedruk op het MBO’ vertaald...

lees verder
Hoofdlijnenakkoord kabinet

Hoofdlijnenakkoord kabinet

Onderzoekers Lalash Tahir, Charlotte Vissenberg en Jeanet van de Korput lazen het Hoofdlijnenakkoord en maken zich zorgen om de integratie van kwetsbare immigranten. Waarom...

lees verder
Praatplaat voor een prettig pedagogisch klimaat in het onderwijs

Praatplaat voor een prettig pedagogisch klimaat in het onderwijs

Het lectoraat Klantenperspectief in Ondersteuning en Zorg van hogeschool Windesheim en Flevi’s kenniswerkplaats hebben samen met jongeren een praatplaat ontwikkeld met de belangrijkste bouwstenen...

lees verder
Magazine KIOZ

Magazine KIOZ

In het lectoraat Klantenperspectief in Ondersteuning en Zorg brengen we alle verhalen en zienswijzen van klanten in kaart, zowel in woorden als in beelden....

lees verder
Waar een wil is, is een weg

Waar een wil is, is een weg

Interdisciplinaire gezinshulp wordt gezien als veelbelovend. Dat vinden wij van Flevi’s kenniswerkplaats Jeugd ook, mits de implementatie goed verloopt. Vanuit de kennislijn Veerkrachtig Samenwerken...

lees verder
Nieuwsbrief 7

Nieuwsbrief 7

Lees al het nieuws van Flevi in de nieuwsbrief van 14 februari 2024  

lees verder
Programma Dagarrangementen

Programma Dagarrangementen

Welzijnsorganisatie De Schoor biedt met Dagarrangementen verschillende activiteiten aan ter ondersteuning van een positieve en gezonde ontwikkeling van kinderen in kwetsbare situaties. Flevi’s kenniswerkplaats...

lees verder