In het project ‘Nu begrijp ik je en doe ik mee’ onderzoeken onderzoekers van het Lectoraat Klantenperspectief in Ondersteuning en Zorg van Hogeschool Windesheim in Almere hoe de schriftelijke communicatie vanuit de gemeente verbeterd kan worden.
Column: Begrijpbare taal
12 juni 2023
Wind er geen doekjes om maar zeg waar het op staat
Door: Jeanet van de Korput en Lalash Tahir
De kansenongelijkheid in Nederland neemt al jaren toe. Uit recentelijk onderzoek blijkt dat 30 procent van de Nederlanders moeite heeft met teksten van de overheid (Monitor Begrijpelijkheid Overheidsteksten, 2023). Dit zijn niet alleen mensen met lage taal- en digivaardigheden maar ook mensen met een beperking, niet-Nederlandse achtergrond of met een lager IQ. Onduidelijke communicatie betekent dat de boodschap niet of slechts gedeeltelijk overkomt waardoor mensen de brief naast zich neerleggen, deze vergeten en dus niet of te laat in actie komen. Andere mensen gaan juist bellen als zij de communicatie niet begrijpen, iets wat de overheid tijd en geld kost en als onwenselijk wordt gezien.
Lees de hele column hier: Column-Begrijpbare taal
Het artikel verscheen in het magazine over bestaanszekerheid. Het magazine is hier te lezen.