Sense of Belonging

26 januari 2024

Voel je je als student thuis op school? Voel je je gezien en gehoord, welkom? Dat gevoel wordt ‘Sense of belonging’ genoemd en is belangrijk. Natuurlijk voor de studieprestaties, maar ook voor de mentale gezondheid en verdere ontwikkeling en carrière van studenten.

Ja ik probeer wel altijd mijn best te doen om gewoon te groeten of op z’n minst om sociaal te zijn. Maar ik krijg dat gevoel niet altijd terug. Dan lopen ze gewoon langs je heen in de gang.’ – student

Het lectoraat Klantenperspectief in Ondersteuning en Zorg heeft in samenwerking met onderzoekers van ECIO (Expertisecentrum Inclusief Onderwijs) onderzocht hoe het zit met de sense of belonging van de eerstejaars Windesheimstudenten in Almere (2023).

“We vonden o.a. dat de sfeer op school heel belangrijk is voor studenten. We hebben gesproken met studenten van allerlei opleidingen. Ook hebben we focusgroepen gehouden met (hogeschool hoofd)docenten en andere collega’s bij Windesheim,” zegt associate lector Charlotte Vissenberg.

Download hier de rapportage van dit onderzoek

In een vervolgonderzoek is in werksessies met LEGO SERIOUS PLAY © gekeken met studenten, docenten en medewerkers wat we kunnen verbeteren als hogeschool Windesheim. Hier kun je de rapportage van fase twee downloaden.

Naar aanleiding van het onderzoek is een praatplaat gemaakt, deze kun je hier downloaden.

Inmiddels heeft het onderzoeksteam verschillende workshops en presentaties gegeven over het onderzoek Sense of Belonging:

  • Workshop ‘Wat bedoel je met participatie, ik ben toch in de les?’ tijdens onderwijsdag Almere (30 januari 2024) en Zwolle (1 februari 2024) – Anne Thijssen, Lalash Tahir, Petra josso-Loureiro, Charlotte Vissenberg.
  • Werksessie studentenwelzijn met managementteam Windesheim in Almere 12 februari 2024.
  • Werksessie levensloopbegeleiding 4 maart 2024. Pamela Jakobs Gemeente Almere (afd. Jeugdhulp, Onderwijs en Veiligheid) over onderzoek Dagarrangementen en de Meergronden
  • Presentatie Sense of belonging 6 maart 2024 bij het LICA (het Landelijk Informatie- en expertisecentrum Aansluiting hbo) – Charlotte Vissenberg
  • Brainstormsessie ‘Terugdringen gezondheidsverschillen’ gemeente Almere, presentatie door Annemijn Visscher
  • Pitstop ‘Open leercultuur’ Windesheim: deelname Panelgesprek (Charlotte Vissenberg), workshop sense of belonging (Lalash Tahir, Petra josso-Loureiro, Charlotte Vissenberg)
  • Themamiddag ‘De student in beeld’. Managementteam dag ROC van Flevoland voor de directie, opleidingsmanagers en hoofden Studentbegeleiding (ca. 25 personen).
  • Cultuur middag sense of belonging vakgroep Business Windesheim 9 april. Presentatie en workshop (35 deelnemers).

Heb je interesse in een workshop over dit onderwerp? Mail Charlotte Vissenberg.

Recente artikelen

Kijk op ouderschap

Kijk op ouderschap

In het onderzoek ‘Kijk op ouderschap’ zijn we met jongeren uit Almere in gesprek gegaan over hoe zij denken over het krijgen van kinderen....

lees verder
Boek over jongerenparticipatie in onderzoek

Boek over jongerenparticipatie in onderzoek

Jongerenparticipatie in onderzoek: een win-win voor iedereen! Herinner je de eerste keer dat iemand écht naar jouw ideeën vroeg? Dat je echt werd gehoord?...

lees verder
Hoe kan school bijdragen aan het mentaal welbevinden van jongeren?

Hoe kan school bijdragen aan het mentaal welbevinden van jongeren?

Mentale gezondheid van leerlingen op het vmbo Het Lectoraat Klantenperspectief in Ondersteuning en Zorg en Flevi’s kenniswerkplaats jeugd hebben samen met jongeren een praatplaat...

lees verder
Praatplaat Sense of Belonging

Praatplaat Sense of Belonging

Sense of belonging Voel je je als student thuis op school? Voel je je gezien en gehoord, welkom? Dat gevoel wordt ‘Sense of belonging’...

lees verder
Stripverhaal Omgaan met Prestatiedruk in het Onderwijs

Stripverhaal Omgaan met Prestatiedruk in het Onderwijs

In samenwerking met illustrator Yoko Heiligers hebben Thijs Webster, Petra Josso en Pamela Jakobs de uitkomsten van het onderzoek ‘Prestatiedruk op het MBO’ vertaald...

lees verder
Hoofdlijnenakkoord kabinet

Hoofdlijnenakkoord kabinet

Onderzoekers Lalash Tahir, Charlotte Vissenberg en Jeanet van de Korput lazen het Hoofdlijnenakkoord en maken zich zorgen om de integratie van kwetsbare immigranten. Waarom...

lees verder
Praatplaat voor een prettig pedagogisch klimaat in het onderwijs

Praatplaat voor een prettig pedagogisch klimaat in het onderwijs

Het lectoraat Klantenperspectief in Ondersteuning en Zorg van hogeschool Windesheim en Flevi’s kenniswerkplaats hebben samen met jongeren een praatplaat ontwikkeld met de belangrijkste bouwstenen...

lees verder
Magazine KIOZ

Magazine KIOZ

In het lectoraat Klantenperspectief in Ondersteuning en Zorg brengen we alle verhalen en zienswijzen van klanten in kaart, zowel in woorden als in beelden....

lees verder
Waar een wil is, is een weg

Waar een wil is, is een weg

Interdisciplinaire gezinshulp wordt gezien als veelbelovend. Dat vinden wij van Flevi’s kenniswerkplaats Jeugd ook, mits de implementatie goed verloopt. Vanuit de kennislijn Veerkrachtig Samenwerken...

lees verder